Monday 14 September 2015

Misi Mencari Bahagia

Assalamualaikum..

Hari ini hari Ahad. bermaksud aktiviti harian aku bermula seperti biasa. hari ni aku cuma ada 1 kelas je. jam 8-10 pagi. selepas kelas aku akan pergi kerja. oh.. aku buat kerja part time dengan seorang lecturer. Prof Ir. Dr. Ab. Saman Bin Abd. Kadir. Pengarah Makmal Marine UTM. walaupun kelas aku tak banyak.. tapi hari ni rasa letih sangat. mungkin sebab kesana sini buat aku rasa 'exhausted'. dan aku hanya minum air mineral dari pagi. jam 3.30 petang baru aku makan tengah hari.

dalam aku letih tu.. aku teringat satu perkara.. walaupun letih tapi alhamdulillah semuanya Allah permudahkan urusan aku hari ni. teringat aku pada satu buku yang pernah aku baca dulu..



ada satu kisah dalam buku ni cerita tentang apa itu bahagia? penulis ajar macam mana nak lahirkan rasa bersyukur dan menjadi seorang yang bersyukur. kerana rasa syukur itu salah satu dari jalan menuju bahagia. orang yang bahagia adalah orang yang hidupnya sentiasa positif. dan untuk lahirkan sifat positif.. dia ajar kita senaraikan segala kesyukuran dan keluhan kita setiap hari. sebab kadang-kadang bila kita ditimpa malang, kita jarang nampak kebaikan yang kita dah raih. rasa malang menutup segala kebaikan yang pernah terjadi pada diri kita. buat setiap hari hingga kesyukuran lebih banyak tersenarai berbanding keluhan. dengan itu fikiran negatif akan berkurang sedikit demi sedikit tanpa kita sedar. baiklah.. aku mulakan senarai kesyukuran aku untuk hari ni :)

Kesyukuran: 
1) Hari ni pergi kelas on-time :)
2) Kelas hari ni sangat seronok. tak mengantuk langsung :)
3) Lecturer masih ingat muka aku walaupun last week aku masuk kelas die yang lain. jadi aku dah dapat kepercayaan kat situ yang last week aku tak dikira ponteng :)
4) Slide Prof Saman yang bertungkus lumus aku buat semalam berjaya disiapkan tadi :)  dan Prof kata okay :)
5) Urusan hantar surat permohonan pengurangan yuran kat bendahari tadi berjalan lancar. aku dapat giliran awal :)
6) dapat beli makanan harga murah :)
7) dapat ambil borang permohonan sticker kereta. dapat standby extra lagi tu mak guard bagi :)
8) perjalanan semuanya mudah kerana ada kenderaan sendiri.. tak perlu berpanas menunggu bas :)

Keluhan: 
1) Susahnya nak bangun pagi tadi :(
2) Perut masuk angin.. seharian berjalan terbongkok menahan sakit. maybe gastrik :(
3) Badan rasa terlalu letih sangat :(
4) Buku Prof Saman masih belum siap lagi :( hari ni tak sentuh langsung
5) muka teruk sunburn walaupun berkereta? :(



No comments:

Post a Comment