Friday 11 September 2015

Jalan Takdir

Assalamualaikum..

Entry yang kedua untuk blog ini.

8 September 2015

aku pergi pusat islam utm untuk hantar borang permohonan zakat. ZAKAT. satu perkataan besar buat diri aku. sejujurnya aku cukup malu untuk jejakkan kaki ke pusat islam semata hanya untuk mohon zakat. aku tak pernah rasa diri aku perlukan bantuan zakat sebab selama ni makan pakai aku semuanya cukup. Tapi, takdir Tuhan manusia tu tak selamanya di atas. sekarang aku yang tak pernah terlintas utk jadi penerima zakat, sekarang aku memohon bantuan dari zakat sebab aku tak mahu susahkan abah lagi. rezki Allah tu luas. masa hantar borang.. aku dapat tiket konsert amal percuma. :)

9 September 2015

hari pertama aku libatkan diri dengan karnival masjid utm. kalau diikutkan hati malas rasanya nak dengar konsert dalam keadaan kerja aku yang bertimbun tunggu kat bilik. bermula dari aku start enjin kereta sampai lah kat tempat parking masjid, dalam kepala aku asik fikirkan "kalaulah aku tak pergi konsert ni mesti aku boleh siapkan banyak kerja". tapi bila fikirkan.. kalau dah memang takdir aku untuk ke sini, tolak macam mana pun ke sini juga aku. :) pasti ada hikmah. mungkin betul jiwa aku perlukan rehat. otak aku dan hati aku perlukan sikit hiburan. tapi.. siapa sangka.. betul kata zamani. "ku sangkakan panas berpanjangan rupanya gerimis mengundang".

balik tengok konsert, hati aku happy sangat. banyak lagu aku record. dgn harapan balik nanti nak share dgn anas. dgn nad. tapi.. sampai je aku kat bilik, aku tengok ada chat dari nad masuk kat laptop kat fb. nad kata zul nak kahwin. aku terus cek notification aku. dalam hati.. kalau zul seorang yg ada hati perut, die takkan invite aku untuk tengok majlis kahwin dia. tapi telahan aku betul. dalam notifications aku, aku nampak ada satu invite event. majlis walimatul urus zul&aisyah. serta merta perasaan benci yang dah lama terkubur subur kembali.

tergamak dia. sudahlah hati aku disakiti. disuruh pula untuk tengok hari dia berbahagia. lebih menambah dendam di hati bila aku dapat tahu rupanya dia dengan perempuan tu dah lama pun. baru aku sedar, patutlah dulu keluar dgn aku fone tak pernah bawak. katanya tak mahu gangguan. aku bodoh. terlalu percaya. patutlah bila sebut soal kawin soal hati dia mengelak2. sekali lagi. aku bodoh. terlalu percaya. kerana satu soalan aku bertanya, terus dihambur kata2 kasar. terus aku ditinggal. dia tawar hati katanya. biasalah.. kalau dah bosan benda kecil pun kau besarkan. mencari alasan untuk terus putuskan hubungan.

memang ini kisah lama. tapi bukan mudah untuk aku bangun dari jatuh. jatuh dibuang orang. merayu macam orang tak ada harga diri. tp apa yang dia buat? dia biarkan aje aku macam orang gila. :) bukan niat aku nak membuka siapa diri dia. tapi itulah dia yang sembunyi dibalik post2 agama ceramah2 agama kat fb dia.

semalaman aku menangis. memikirkan kenapa begitu kenapa begini. kenapa Allah beri aku tersenyum sesaat dua? dan Allah hadiahkan lagi aku dengan airmata? hingga aku mula menyalahkan takdir. apa Allah sudah tidak sayang pada aku lagi? kenapa orang yang aniaya aku hidup mereka semuanya gembira. tenang. boleh berkahwin. ada keluarga sendiri? kenapa? kenapa aku juga yang masih di sini meratapi setiap insan2 yang pergi yang garap sekali jiwa ni? aku ditinggal lagi oleh dia yang aku sangkakan mungkin yg terakhir aku terima. barang2 simpanan aku semuanya diambil orang. pinjaman pelajaran aku ditangguh. dan sekarang, aku dapat undangan dari orang yg pernah hancurkan aku. aku seorang yang gagal. satu persatu kebencian lama subur kembali. dan aku terlena dalam hati yang penuh benci.


No comments:

Post a Comment